Positiv attityd

positiv.jpg

Jag har lärt mig att jag själv kan styra mina egna tankar. Därför har jag gått omkring och tänkt positiva tankar på sistone. Jag har tänkt positiva tankar rent allmänt, men också om mig själv. Jag ska sluta förminska mig själv och istället tänka att jag är bra precis som jag är. Stärka självkänslan helt enkelt. Det är så lätt att tänka ”men inte kan väl jag” eller ”åh, vad dum jag var som gjorde fel” Du kan visst! Du är inte dum! Alla människor gör misstag ibland. Tänk att du lär dig något av dina misstag – så du kan göra rätt nästa gång. Samma gäller om du får kritik på jobbet, att inte ta åt dig personligen. Ta åt dig kritiken, lär dig utav det så du kan göra rätt nästa gång. Det du gör har inget att göra med den du är. Nedvärdera inte dig själv för du är bra precis som du är!

Se lösningar och inte problemen

Ett exempel:

Jag vaknar numera inte lika irriterad i ottan när min katt Ninja-Ludde sätter igång och härjar runt i lägenheten helt uppskruvad, jamar högt och länge och sedan anfaller andra katten Missy med ett nackbett. Missys försvarsmekanism är att vråla ut ett högt dödsskrik som borde väcka grannarna till och med. Det är helt omöligt att sova för mig. Jag löser irritationsmomentet direkt, dvs. jag lyfter ut honom till hallen och stänger dörren. Efter några minuter blir han tyst och jag kan sova vidare. Jag tar alltså tag i problemet på en gång istället för att ligga och irritera mig hela morgonen. Att se lösningar och inte fokusera på problemen.

Det jag vill komma fram till är att jag har fått bättre tålamod. Det verkar fungera att styra mina tankar genom att tänka positivt. Skoj. Jag känner mig lite pånyttfödd. Halleluja 🙂

Detta inlägg publicerades i ALLMÄNT, SJÄLVKÄNSLA och märktes , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar